Załącznik do Zarządzenia Nr 37/2025
Burmistrza Barlinka
z dnia 27 lutego 2025 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU MIEJSKIEGO W BARLINKU
Rozdział 1.
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1. Regulamin określa organizację wewnętrzną Urzędu Miejskiego w Barlinku, zadania oraz zasady ich realizacji.
§ 2. Ilekroć dalej jest mowa o:
- Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Barlinku;
- Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Barlinka;
- Zastępcy Burmistrza - należy przez to rozumieć Zastępcę Burmistrza Barlinka.
- Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Barlinka;
- Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Barlinka;
- Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Barlinku;
- Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Barlinek;
- Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Barlinek;
- Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Barlinku Urzędu Miejskiego w Barlinku;
- Ustawie - należy przez to rozmieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
z 2024 r. poz. 1465 ze zm.);
§ 3. Urząd jest pracodawcą w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1135) oraz ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.).
§ 4. Siedzibą Urzędu jest miasto Barlinek.
§ 5. 1. Urząd jest jednostką, przy pomocy której Burmistrz wykonuje zadania z zakresu administracji publicznej, wynikające z zadań własnych Gminy, zadań zleconych z mocy ustaw lub przejętych przez Gminę w wyniku porozumień z organami administracji rządowej i samorządowej.
- Urząd działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, niniejszego Regulaminu oraz aktów prawnych wydawanych przez Radę oraz Burmistrza.
§ 6. 1. Przy załatwianiu spraw stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572), chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
- Przebieg czynności biurowych i kancelaryjnych regulowany jest ponadto rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. z 2011 r. Nr 27, poz. 140), Regulaminem oraz zarządzeniami Burmistrza.
§ 7. Funkcjonowanie Urzędu opiera się na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, hierarchicznego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
§ 8. 1. Pracą Urzędu kieruje Burmistrz.
- Burmistrz wykonuje swoje obowiązki przy pomocy Zastępcy Burmistrza, Sekretarza, Skarbnika, kierowników referatów, koordynatorów biur, pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy oraz pozostałych pracowników Urzędu.
§ 9. 1. W Urzędzie zatrudnia się pracowników na podstawie:
1) wyboru;
2) powołania;
3) umowy o pracę.
- Określone przez Burmistrza zadania mogą być wykonane na podstawie umów zleceń lub umów o dzieło.
Rozdział 2.
ZASADY SPRAWOWANIA FUNKCJI KIEROWNICZYCH
§ 10. 1. Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu.
2. Do wyłącznej kompetencji Burmistrza należy:
- kierowanie bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
- składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem i udzielanie upoważnień w tym zakresie;
- projektowanie i realizacja strategii rozwoju Gminy;
- określanie polityki kadrowej i płacowej;
- gospodarowanie etatami i funduszem płac w Urzędzie;
- zatwierdzanie zakresu czynności i odpowiedzialności pracowników oraz ocena kadry kierowniczej Urzędu;
- powoływanie, awansowanie, nagradzanie, odznaczanie, karanie, odwoływanie i zwalnianie
oraz ocenianie pracy kierowników komórek organizacyjnych; - przyznawanie ryczałtów samochodowych na przejazdy po terenie Gminy w celach służbowych;
- dysponowanie funduszem nagród dla pracowników Urzędu oraz funduszem socjalnym;
- udzielanie pełnomocnictw procesowych;
- wykonywanie uchwał Rady oraz przedkładanie na sesjach sprawozdań z ich wykonania;
- prowadzenie gospodarki finansowej Gminy;
- pełnienie funkcji Szefa Obrony Cywilnej Gminy i nadzór nad wykonywaniem zadań związanych z funkcją;
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Burmistrza przepisami prawa, Regulaminem oraz uchwałami Rady;
- realizowanie zadań z zakresu obronności i zarządzania kryzysowego;
- pełnienie nadzoru nad ochroną informacji niejawnych w Urzędzie;
- akceptowanie do wniesienia pod obrady Rady sprawozdań, informacji i innych materiałów w sprawach wynikających z planu pracy Rady;
- ustalanie kierunków realizacji zadań wynikających z realizacji budżetu i zadań rzeczowych;
- udzielanie pracownikom wytycznych o kierunkach działania;
- zatwierdzanie planów kontroli i zaleceń pokontrolnych;
- udzielanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz składanie Radzie informacji o sposobie załatwienia tych wniosków;
- przyznawanie nagród dla dyrektorów i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;
- przygotowywanie wniosków o tworzenie, zmianę, przekształcenie i likwidację gminnych jednostek organizacyjnych;
- rozpatrywanie projektów zarządzeń i decyzji kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, mających istotne znaczenie dla rozwoju Gminy oraz zaspokajania potrzeb bytowych i socjalno-kulturalnych mieszkańców;
- rozpatrywanie wniosków dotyczących zmian w podziale administracyjnym Gminy;
- zawieranie umów w zakresie wykonawstwa inwestycji na terenie Gminy oraz remontów obiektów użyteczności publicznej.
§ 11. Burmistrz bezpośrednio nadzoruje działalność następujących referatów, biur i samodzielnych stanowisk Urzędu oraz gminnych jednostek organizacyjnych:
- Urząd Stanu Cywilnego;
- Referat Oświaty i Spraw Społecznych;
- samodzielne stanowisko ds. obsługi sekretariatu;
- samodzielne stanowisko ds. sołeckich;
- samodzielnego stanowisko ds. kontroli wewnętrznej;
- audytor wewnętrzny;
- samodzielne stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego
oraz informacji niejawnych; - samodzielne stanowisko ds. kadrowych;
- samodzielne stanowisko ds. działalności gospodarczej;
- Kancelaria Prawna – firma zewnętrzna;
- Inspektor Ochrony Danych Osobowych – firma zewnętrzna;
- Ośrodek Pomocy Społecznej w Barlinku;
- Środowiskowy Dom Samopomocy w Osinie;
- spółki: Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, Przedsiębiorstwo Wodno-Kanalizacyjne „Płonia”, Barlineckie Towarzystwo Budownictwa Społecznego, Szpital Barlinek.
§ 12. 1. Wykonując wyznaczone przez Burmistrza zadania, Zastępca oraz Sekretarz zapewniają
w powierzonych im sprawach rozwiązywanie problemów wynikających z zadań Gminy i kierują działalnością komórek organizacyjnych Urzędu realizujących te zadania.
2. Zastępca Burmistrza bezpośrednio nadzoruje działalność:
- Referatu Inwestycji i Dróg;
- Referatu Nieruchomości i Gospodarki Komunalnej;
- Referatu Ochrony Środowiska;
- Biura Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych;
- Biura Strategii i Planowania Przestrzennego;
- samodzielne stanowisko ds. zamówień publicznych.
- Sekretarz bezpośrednio nadzoruje działalność:
1) Referatu Organizacyjnego;
2) Biura Rady Miejskiej;
3) Barlineckiego Ośrodka Kultury.
- Skarbnik bezpośrednio nadzoruje działalność Referatu Finansowo-Budżetowego.
§ 13. 1. Burmistrz wydaje decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
- Pod nieobecność Burmistrza decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydaje Zastępca Burmistrza, o ile Burmistrz nie zarządzi inaczej.
- Pod nieobecność Burmistrza i Zastępcy Burmistrza decyzje w indywidualnych sprawach
z zakresu administracji publicznej wydaje Sekretarz, o ile Burmistrz nie zarządzi inaczej.
§ 14. 1. Zastępca Burmistrza w zakresie ustalonym przez Burmistrza organizuje pracę podległym referatom oraz komórkom organizacyjnym Urzędu.
2. Do zakresu zadań Zastępcy Burmistrza należy w szczególności:
- podejmowanie czynności kierownika Urzędu pod nieobecność Burmistrza;
- podejmowanie decyzji w zakresie działania podległym komórkom organizacyjnym;
- współdziałanie z Radą oraz komisjami Rady w zakresie swojego działania;
- pełnienie funkcji bezpośredniego przełożonego w stosunku do pracowników nadzorowanych referatów pod nieobecność ich kierownika oraz w stosunku do pracowników nadzorowanych biur;
- nadzór działań dotyczących opracowania i realizacji „strategii rozwoju gminy";
- sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie spraw powierzonych przez Burmistrza;
- wykonywanie innych zadań na polecenie lub z upoważnienia Burmistrza.
§ 15. 1. Sekretarz w zakresie ustalonym przez Burmistrza organizuje pracę Urzędu, zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i odpowiednie warunki działania.
2. Do zadań Sekretarza należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów oraz zmian regulaminów i innych aktów wewnętrznych w zakresie organizacji Urzędu;
- nadzór nad poprawnością projektów przygotowanych pism, decyzji oraz projektów aktów prawnych Burmistrza i Rady;
- usprawnianie pracy Urzędu i nadzór nad doskonaleniem kadr;
- kontrola dyscypliny pracy;
- kontrola gospodarowania mieniem na terenie Urzędu;
- nadzór nad bezpieczeństwem, higieną i ochroną przeciwpożarową w Urzędzie;
- nadzorowanie przestrzegania instrukcji kancelaryjnej;
- przyjmowanie i załatwianie interpelacji, skarg, wniosków i petycji, a także sporządzanie sprawozdań w tym zakresie;
- koordynowanie spraw związanych z wyborami, spisami i referendami;
- sprawowanie kontroli wewnętrznej w zakresie spraw powierzonych przez Burmistrza;
- wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego wobec pracowników Urzędu bezpośrednio podległych;
- pełnienie funkcji kierownika Urzędu w razie nieobecności Burmistrza i Zastępcy Burmistrza;
- przyjmowanie ustnych oświadczeń ostatniej woli spadkodawcy;
- prowadzenie spraw związanych z naborem kadry w Urzędzie i kierowników jednostek organizacyjnych;
- przygotowywanie dyspozycji dla kierowników referatów, biur i samodzielnych stanowisk dotyczących realizacji uchwał Rady;
- organizowanie i nadzór nad wykonywaniem nieodpłatnej pracy przez osoby skazane wyrokiem sądu;
- wykonywanie innych zadań na polecenie Burmistrza i Zastępcy Burmistrza.
3. Przy oznakowaniu spraw Sekretarz używa symbolu SG.
§ 16. 1. Skarbnik zapewnia prawidłowe wykonywanie zadań Urzędu w zakresie spraw finansowych, sprawując kierownictwo, kontrolę i nadzór nad działalnością komórek organizacyjnych Urzędu oraz jednostek organizacyjnych realizujących te zadania.
2. Do zadań Skarbnika należy w szczególności:
- przygotowanie projektu budżetu, a także sprawowanie bieżącego nadzoru nad jego wykonaniem przez gminne jednostki organizacyjne;
- opracowywanie szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu;
- nadzorowanie wykonania obowiązków w zakresie prowadzenia rachunkowości i obsługi księgowej budżetu;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywanie kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- dokonywanie kontroli kompletności i rzetelności sporządzonych dokumentów dot. operacji gospodarczych i finansowych;
- kontrasygnowanie czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych;
- nadzorowanie sporządzania sprawozdawczości budżetowej;
- przygotowywanie okresowych analiz, sprawozdań, ocen i bieżących informacji o sytuacji finansowej Gminy;
- opiniowanie projektów uchwał Rady wywołujących skutki finansowe dla Gminy;
- nadzorowanie wykonania inwestycji planowanych w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Barlinek;
- sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu Gminy;
- wykonywanie innych zadań na polecenie Burmistrza lub Zastępcy Burmistrza.
3. Przy oznakowaniu spraw Skarbnik używa symbolu SB.
§ 17. 1. Kierownicy referatów kierują realizacją zadań Gminy w zakresie spraw przypisanych do poszczególnych referatów, sprawują kontrolę, koordynację i nadzór nad ich pracą.
1. Kierownicy referatów w zakresie wskazanym przez Burmistrza, wykonują obowiązki zwierzchnika służbowego wobec podległych im pracowników.
2. Do zakresu zadań kierowników referatów należy w szczególności:
- nadzorowanie terminowego i zgodnego z prawem załatwiania spraw należących do podległego im referatu;
- zapewnianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych podległych im pracowników;
- bieżąca ocena wykonanej pracy przez podległych pracowników i występowanie z wnioskami w ich sprawie (zatrudnienie, nagrody, kary, awanse);
- zapewnianie przestrzegania przez podległych pracowników porządku i dyscypliny pracy,
w tym racjonalnego wykorzystania czasu pracy; - przedkładanie projektu podziału zadań między podległymi pracownikami;
- podejmowanie działań korygujących organizację pracy w kierunku poprawy jej jakości;
- nadzorowanie przestrzegania przepisów na stanowiskach pracy, w tym przepisów o ochronie danych osobowych, przepisów o ochronie informacji niejawnych, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz o ochronie przeciwpożarowej, o dostępie do informacji publicznej oraz o zamówieniach publicznych;
- dbałość o powierzone mienie;
- podejmowanie inicjatyw w zakresie wydawania przepisów gminnych bądź innego uregulowania określonych spraw, należących do zakresu działania referatu, współdziałanie w opracowywaniu projektów uchwał Rady, zarządzeń Burmistrza, umów, porozumień i innych aktów prawnych;
- opracowywanie projektów budżetu w części dotyczącej zakresu działania referatu i bieżący nadzór nad realizacją uchwały budżetowej w tej części;
- opracowywanie prognoz, analiz oraz sprawozdań z prowadzonych spraw;
- współdziałanie z organami administracji publicznej, gminnymi jednostkami organizacyjnymi, jednostkami pomocniczymi gminy i organizacjami mieszkańców gminy;
- wydawanie w zakresie wykonywanych zadań decyzji administracyjnych w ramach posiadanych upoważnień;
- zapewnienie właściwej współpracy z radą, radnymi oraz organami jednostek pomocniczych gminy,
w tym przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych oraz udzielanie wyjaśnień na skargi, wnioski i petycje mieszkańców, w trybie przewidzianym przepisami prawa; - organizowanie narad z podległymi pracownikami i przekazywanie zwierzchnikom służbowym informacji dotyczących spraw Gminy i Urzędu;
- dokonywanie okresowej oceny kwalifikacyjnej podległych pracowników;
- realizowanie zadań dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego, spraw obronnych oraz zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej w wymiarze wynikającym z zakresu działania referatu lub innych uregulowań prawnych w tym zakresie.
§ 18. Koordynatorami są pracownicy biur, którzy dodatkowo wykonują zadania związane z:
- odbieraniem z Biura Obsługi Interesantów korespondencji i przekazywaniem jej w formie papierowej oraz elektronicznej poszczególnym pracownikom biura;
- nadzorowaniem terminowego i zgodnego z prawem załatwiania spraw należących do biura;
- przekazywaniem pracownikom biura informacji oraz poleceń, wydanych przez Burmistrza, Zastępcę Burmistrza, Sekretarza lub Skarbnika.
§ 19. 1. Stosownie do zarządzenia Burmistrza, Zastępca Burmistrza, Sekretarz lub Skarbnik określają kierunki działania kierowników referatów i innych komórek organizacyjnych, w tym kierunki załatwiania spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej.
- W sprawach związanych z organizacją pracy kierownicy referatów podlegają służbowo Sekretarzowi.
§ 20. Burmistrz rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy kierownikami referatów, a także innych komórek organizacyjnych Urzędu, w oparciu o propozycję rozstrzygnięć przedstawioną przez Sekretarza.
§ 21. 1. Pracownicy komórek organizacyjnych Urzędy są zobowiązani do:
- znajomości przepisów prawa materialnego, obowiązującego w powierzonym im zakresie działania;
- właściwego stosowania przepisów prawa proceduralnego i ustrojowego, w tym instrukcji kancelaryjnej;
- terminowego załatwiania spraw;
- zachowywania profesjonalnej staranności w tworzeniu projektów rozstrzygnięć;
- proponowania formy i sposobu postępowania, zapewniającego prawidłowe i szybkie załatwienie spraw;
- sprawnego i rzetelnego załatwiania spraw obywateli;
- prawidłowego ewidencjonowania i przechowywania akt spraw, zbiorów przepisów prawnych, rejestrów i spisów spraw, pomocy urzędowych oraz wyposażenia biurowego.
- Pracownicy zatrudnieni w referatach pozostają w bezpośredniej zależności służbowej od kierownika referatu, zaś kierownicy od Burmistrza lub Zastępcy Burmistrza w zależności od hierarchii służbowej określonej w schemacie organizacyjnym Urzędu.
- Pracownicy zatrudnieni w poszczególnych biurach oraz na samodzielnych stanowiskach pozostają w bezpośredniej zależności służbowej określonej w schemacie organizacyjnym Urzędu.
- Pracownik, który otrzyma polecenie służbowe z pominięciem powyższej kolejności obowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego.
- Jeżeli sprawa wymaga niezwłocznego załatwienia, a zachowanie drogi służbowej jest niemożliwe lub spowodowałoby zwłokę w załatwieniu sprawy, mając na uwadze interes obywatela, pracownik winien niezwłocznie przystąpić do wykonania zadania, zawiadamiając o powyższym swego przełożonego.
- Pracownikiem referującym (referentem sprawy) w rozumieniu Regulaminu jest każdy pracownik załatwiający daną sprawę niezależnie od zajmującego stanowiska lub pełnionej funkcji.
§ 22. 1. Zakres czynności dla kierowników referatów ustala Burmistrz w oparciu o propozycję Zastępcy Burmistrza lub Sekretarza.
- Zakres czynności dla pracowników zatrudnionych w referatach ustala Burmistrz w oparciu o propozycję kierownika właściwej komórki organizacyjnej.
- Zakres czynności dla pracowników biur i pracowników zajmujących samodzielne stanowiska pracy ustala Burmistrz.
Rozdział 3.
Struktura organizacyjna urzędu
§ 23. 1. W urzędzie funkcjonują następujące komórki organizacyjne:
1) referat,
2) biuro,
2) samodzielne stanowisko.
- Utworzeniem referatu, biura lub samodzielnego stanowiska zarządza Burmistrz.
- W celu realizacji określonych zadań w urzędzie Burmistrz może powołać zespoły i komisje zadaniowe.
- Burmistrz może utworzyć inne komórki organizacyjne, równorzędne wobec referatów.
§ 24. 1. Referat jest podstawową komórką organizacyjną, zatrudniającą co najmniej 5 pracowników, zajmujących się tymi samymi kategoriami spraw lub kilkoma zbliżonymi przedmiotowo kategoriami spraw, jeżeli ich realizacja w jednym referacie ułatwia prawidłowe zarządzanie.
- Referatem kieruje kierownik.
- W przypadkach uzasadnionych różnorodnością, wielością i złożonością realizowanych w referacie zadań Burmistrz może utworzyć stanowisko zastępcy kierownika.
- W referatach, gdzie brak etatowego zastępcy, w czasie nieobecności kierownika zastępstwo pełni wyznaczony przez niego pracownik.
§ 25. 1. Biuro jest mniejszą komórką organizacyjną, zatrudniającą mniej niż 5 pracowników, zajmujących się tymi samymi kategoriami spraw lub zbliżonymi przedmiotowo kategoriami spraw, jeżeli ich realizacja w jednym biurze ułatwia prawidłowe zarządzanie.
- W biurze może zostać ustalony koordynator.
- W czasie nieobecności koordynatora zastępstwo pełni wyznaczony przez niego pracownik.
§ 26. Samodzielne stanowisko jest najmniejszą komórką organizacyjną, którą tworzy się w wypadku konieczności organizacyjnego wyodrębnienia struktury realizującej jedną kategorię spraw.
§ 27. W Urzędzie funkcjonują:
- Urząd Stanu Cywilnego (znak: USC);
- Referat Finansowo-Budżetowy (znak: RF);
- Referat Inwestycji i Dróg; (znak: RID);
- Referat Nieruchomości i Gospodarki Komunalnej (znak: RN);
- Referat Ochrony Środowiska (znak: ROŚ);
- Referat Organizacyjny (znak: RO);
- Referat Oświaty i Spraw Społecznych (znak: ROS);
- Biuro Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych (znak: FZ),
- Biuro Strategii i Planowania Przestrzennego (znak: BS);
- Biuro Rady Miejskiej (znak: RM);
- samodzielne stanowisko ds. obsługi sekretariatu (znak: OS);
- samodzielne stanowisko ds. sołeckich (znak: SW);
- samodzielne stanowisko ds. zamówień publicznych (znak; ZP);
- samodzielne stanowisko ds. kadrowych (znak SK);
- samodzielne stanowisko ds. działalności gospodarczej (znak DG);
- samodzielne stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz informacji niejawnych (znak: OC);
- samodzielne stanowisko ds. kontroli wewnętrznej (znak: KW);
- audytor wewnętrzny (znak: AW).
§ 28. W Urzędzie funkcjonują następujące stanowiska kierownicze:
- Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego.
- Kierownik Referatu Finansowo-Budżetowego;
- Kierownik Referatu Inwestycji i Dróg;
- Kierownik Referatu Nieruchomości i Gospodarki Komunalnej;
- Kierownik Referatu Ochrony Środowiska;
- Kierownik Referatu Oświaty i Spraw Społecznych.
§ 29. Zadania i czynności wspólne dla wszystkich komórek organizacyjnych Urzędu:
- opracowywanie propozycji do projektu budżetu Gminy oraz współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi;
- inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji zadań;
- współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu, z jednostkami organizacyjnymi Gminy i organizacjami działającymi na terenie Gminy oraz poza Gminą;
- opracowywanie propozycji do projektów programów rozwoju w zakresie swojego działania;
- sporządzanie ocen, analiz, informacji i sprawozdań;
- współpraca w zakresie spraw obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego;
- rozpatrywanie wniesionych do urzędu skarg, wniosków i petycji odpowiednio do merytorycznego zakresu swego działania;
- wydawanie zaświadczeń w sprawach związanych z merytoryczną działalnością referatu, biura i samodzielnego stanowiska;
- sporządzanie sprawozdań statystycznych;
- współdziałanie w wykonywaniu zadań i prac doraźnie podejmowanych bądź zlecanych do realizacji Burmistrzowi;
- wykonywanie na polecenie Burmistrza innych czynności w zakresie objętym jego kompetencją.
§ 30. 1. Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy:
- sporządzanie aktów urodzeń, małżeństw i zgonów;
- wydawanie odpisów z aktów stanu cywilnego;
- przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka;
- przyjmowanie oświadczeń o nadaniu dziecku nazwiska męża matki;
- przyjmowanie oświadczeń małżonków, że dziecko będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko;
- przyjmowanie oświadczeń o zmianie (mienia) imion dziecka zamieszczonych w akcie urodzenia;
- przyjmowanie oświadczeń rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa;
- przyjmowanie oświadczeń, o których mowa w art. 88 § 3 K.r.o.;
- wydawanie zezwoleń na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa;
- sporządzanie wzmianek dodatkowych w aktach stanu cywilnego;
- zamieszczanie przypisków przy aktach stanu cywilnego;
- migracja aktów do Rejestru Stanu Cywilnego;
- wydawanie decyzji w sprawie zmiany imion i nazwisk;
- transkrypcje zagranicznych aktów do polskich ksiąg;
- odtwarzane aktów stanu cywilnego;
- organizacja jubileuszy 25 i 50–lecia pożycia małżeńskiego;
- prostowanie i uzupełnianie treści aktów stanu cywilnego czynnością materialno – techniczną;
- wydawanie edycji administracyjnych z zakresu rejestracji stanu cywilnego;
- prowadzenie korespondencji konsularnej;
- prowadzenie ewidencji ludności;
- wydawanie decyzji dotyczących zameldowanie i wymeldowanie;
- przyjmowanie wniosków i wydawanie dowodów osobistych;
- udzielanie informacji adresowych;
- nadawanie numerów PESEL.
2. Przy oznakowaniu spraw Urząd Stanu Cywilnego używa symbolu USC.
§ 31. 1. Do zakresu działania Referatu Finansowo-Budżetowego należy:
- przestrzeganie dyscypliny budżetowej;
- zapewnienie prawidłowego przebiegu wykonania budżetu;
- opracowywanie projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie, zaciągania zobowiązań finansowych, podatków i opłat lokalnych;
- rozliczanie i ewidencjonowanie operacji budżetowych;
- finansowanie powiązanych z budżetem Gminy jednostek organizacyjnych oraz prowadzenie bieżącego nadzoru nad ich gospodarką finansową;
- planowanie środków budżetowych na dotacje dla gminnych jednostek organizacyjnych oraz bieżąca kontrola ich wydatkowania;
- dokonywanie okresowych analiz sytuacji ekonomiczno-finansowej Gminy i sporządzanie materiałów w tym zakresie;
- organizowanie oraz nadzór nad rachunkowością budżetową prowadzoną przez jednostki organizacyjne objęte budżetem Gminy;
- prowadzenie rachunkowości budżetu Gminy, rachunkowości podatków i opłat;
- sporządzanie dokumentacji dot. składek ubezpieczeniowych na rzecz ZUS;
- rozliczanie umów zawartych z powiatowym urzędem pracy;
- prowadzenie spraw płacowych pracowników urzędu;
- naliczanie i wypłata diet związanych z uczestnictwem w organach gminy na podstawie odrębnych przepisów prawa i uregulowań prawa miejscowego;
- sporządzanie i wydawanie informacji pracownikom Urzędu o osiągniętych przez nich dochodach - PIT 11;
- analizowanie zasadności i możliwości realizacji wniosków o dokonanie zmian oraz ich wprowadzanie w planach finansowych;
- prowadzenie ksiąg rachunkowych;
- księgowanie dokumentów zgodnie z zakładowym planem kont jednostki;
- prowadzenie ewidencji kosztów w układzie przyjętym w polityce rachunkowej;
- bieżąca obsługa rachunków bankowych, w tym wykorzystanie systemu bankowości elektronicznej;
- prowadzenie dokumentacji niezbędnej do naliczania i wypłaty wynagrodzeń;
- uzgadnianie spisów inwentaryzacyjnych;
- prawidłowe naliczanie i księgowanie odpisów amortyzacyjnych;
- prowadzenie rozliczeń finansowych Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- prowadzenie rozliczeń gminnego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej;
- współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową oraz Izbami i Urzędami Skarbowymi;.
- wydawanie zaświadczeń o spłacie należności z tyt. wykupu mienia komunalnego;
- zadania w zakresie podatku VAT:
- wykonywanie wszelkich czynności w zakresie podatków i opłat lokalnych;
- wykazywanie skutków finansowych zastosowanych ulg w podstawowych dochodach podatkowych;
- naliczanie odpisów aktualizacyjnych należności;
- sporządzanie informacji dotyczących dochodów izby rolniczej z tytułu dochodów podatku rolnego;
- sporządzanie wykazów w zakresie:
- udzielonej pomocy publicznej,
- udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie,
- osób fizycznych i prawnych, jednostek nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków i opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożeń na raty;
- przeprowadzanie z urzędu kontroli podatkowej w zakresie podatków stanowiących dochody gminy;
- prowadzenie księgowości analitycznej;
- wykonywanie wszelkich czynności związanych z windykacją podatków i opłat oraz należności cywilnoprawnych;
- stała aktualizacja bazy danych rejestru gminnego wszystkich właścicieli nieruchomości zamieszkałych objętych systemem gospodarki odpadami komunalnymi.
2. Przy oznakowaniu spraw Referat Finansowo-Budżetowy używa symbolu RF.
§ 32. 1. Do zakresu działania Referatu Inwestycji i Dróg należy:
- prowadzenie spraw związanych z planowaniem inwestycji gminnych;
- przygotowywanie dokumentacji i realizacja inwestycji w zakresie określonym w budżecie Gminy;
- prowadzenie spraw z zakresu zarządzania drogami gminnymi, jak również innych zadań związanych z ustawą o drogach publicznych;
- wykonywanie zadań w zakresie opiniowania lub wydawania zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym;
- zarządzanie oświetleniem dróg i placów publicznych w Gminie, w tym planowanie rozbudowy oraz eksploatacja linii oświetleniowych;
- prowadzenie spraw związanych z przetargami na zakup energii elektrycznej na potrzeby jednostek organizacyjnych Gminy;
- współpraca z zarządcami dróg wojewódzkich i powiatowych na terenie Gminy w zakresie ich rozbudowy, eksploatacji i utrzymania;
- współpraca w zakresie przygotowywania wniosków dotyczących pozyskiwania funduszy krajowych i środków Unii Europejskiej na finansowanie inwestycji gminnych.
- Przy znakowaniu spraw Referat Inwestycji i Dróg używa symbolu RID.
§ 33. 1. Do zakresu działania Referatu Nieruchomości i Gospodarki Komunalnej należy:
- przygotowywanie projektów aktów prawnych dotyczących nabywania i zbywania nieruchomości komunalnych przez Gminę;
- przygotowywanie dokumentów związanych z wykonaniem prawa pierwokupu;
- prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem terenów pod budownictwo;
- prowadzenie spraw związanych z regulowaniem stanów prawnych nieruchomości;
- przygotowywanie projektów decyzji ustalających opłaty adiacenckie w związku ze wzrostem wartości nieruchomości, spowodowanej budową infrastruktury technicznej oraz z tytułu podziału nieruchomości;
- przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do zawierania umów;
- planowanie potrzeb rzeczowych i finansowych do budżetu Gminy;
- przygotowywanie dokumentacji do zakładania ksiąg wieczystych oraz wprowadzania w nich zmian;
- prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności;
- przygotowywanie decyzji w sprawach ustalenia dodatkowych opłat rocznych z tytułu nie dotrzymania terminów zagospodarowania nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste;
- sporządzanie corocznych planów kontroli zagospodarowania nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste, najem, dzierżawę;
- przygotowywanie projektów zarządzeń w sprawie odroczenia terminów uiszczania opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości;
- prowadzenie spraw dotyczących udzielenia bonifikat osobom fizycznym od opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości;
- prowadzenie spraw związanych z wypowiedzeniem użytkownikom wieczystym dotychczasowych stawek procentowych od opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach związanych z podziałem, rozgraniczeniem, scaleniem i podziałem nieruchomości,
- opiniowanie dla Burmistrza wniosków o najem lub dzierżawę nieruchomości komunalnych;
- prowadzenie spraw związanych z komunalizacją mienia;
- współpraca z jednostkami organizacyjnymi Gminy;
- prowadzenie i aktualizowanie ewidencji analitycznej majątku Gminy;
- ustalanie opłat za korzystanie z nieruchomości komunalnych oraz ich aktualizacja;
- udział w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego na zadania należące do właściwości referatu;
- przygotowywanie na bieżąco planów wykorzystania zasobu nieruchomości stanowiących własność Gminy;
- współpraca z jednostkami działającymi na rzecz rolnictwa;
- nadzór nad funkcjonowaniem targowisk;
- opracowanie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy;
- opracowanie polityki czynszowej;
- opracowanie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego oraz najmu pomieszczeń;
- prowadzenie postępowań w sprawie nawiązania, rozwiązania oraz przedłużania stosunków najmu;
- prowadzenie postępowań w sprawie wyrażenia zgody na podnajem lub oddanie w bezpłatne używanie nieruchomości zabudowanych;
- realizacja wniosków w zakresie potrzeb mieszkaniowych oraz zamian lokali;
- prowadzenie spraw związanych z najmem, dzierżawą, użyczeniem lokali i budynków użytkowych
w tym zaliczanych do kategorii użyteczności publicznej; - realizacja wniosków o zawarcie najmu socjalnego w związku z treścią orzeczenia sądowego;
- współpraca z organami egzekucyjnymi w zakresie wskazywania tymczasowych pomieszczeń, schronisk oraz noclegowni, a także egzekucji należności pieniężnych;
- reprezentowanie Gminy Barlinek w procesach o eksmisję oraz o ustalenie istnienia stosunku najmu;
- inicjowanie postępowań o wykwaterowanie osób zajmujących lokale bez tytułu prawnego oraz uczestniczenie w czynnościach organów egzekucyjnych;
- przyjmowanie i realizacja skarg i wniosków użytkowników zasobu mieszkaniowego w zakresie stanu technicznego lokalu;
- dokonywanie oględzin i sporządzanie wstępnych ocen stanu technicznego lokali;
- analiza kosztów utrzymania zasobu mieszkaniowego;
- reprezentowanie Gminy Barlinek w poszczególnych wspólnotach mieszkaniowych;
- współpraca z jednostkami organizacyjnymi i pomocniczymi w zakresie obsługi technicznej obiektów, urządzeń i instalacji będących w ich władaniu;
- prowadzenie gminnej ewidencji gruntów, budynków i zabytków oraz architektury sakralnej;
- prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic i placów oraz nadawania numeracji porządkowej nieruchomościom (budynkom);
- prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem prac restauratorskich i rewitalizacyjnych zabytków.
- obsługa techniczna miejskich obiektów małej architektury oraz budowli i urządzeń komunalnych będących w bezpośrednim zarządzie Gminy Barlinek, w tym prowadzenie dla nich książek obiektu budowlanego;
- dokonywanie oględzin obiektów i sporządzanie wstępnych ocen stanu technicznego, a także realizacja zleceń w zakresie wymiany elementów wyposażenia i kwalifikowanie ich do remontu lub likwidacji;
- zlecanie wykonania robot konserwacyjno-remontowych w celu realizacji planów oraz zlecanie pilnych napraw, monitorowanie ich wykonania oraz rozliczenie kosztów.
2. Przy oznakowaniu spraw Referat Nieruchomości i Gospodarki Komunalnej używa symbolu RN.
§ 34. 1. Do zakresu działania Referatu Ochrony Środowiska należy:
- gospodarowanie zasobami wodnymi służącymi zaspokojeniu potrzeb ludności, gospodarki, ochronie wód i środowiska;
- nadzór nad przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na terenie Gminy;
- sprawdzanie opracowanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne taryf i planów rozwoju oraz modernizacji urządzeń pod kątem zgodności z przepisami, a także weryfikacja kosztów przedsiębiorstwa pod względem celowości ich ponoszenia;
- przeprowadzanie postępowania w sprawie oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko przed wydaniem decyzji;
- nakładanie obowiązków dotyczących zapobiegania, ograniczenia lub monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
- sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska;
- sporządzanie gminnych programów ochrony środowiska uwzględniających wymagania określone w polityce ekologicznej państwa;
- sporządzanie raportów z wykonania programów i przedstawianie ich Radzie;
- gromadzenie informacji uproszczonych o rodzaju, ilości i miejscach występowania substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska oraz okresowe przedkładanie ich Wojewodzie;
- przygotowanie rocznych projektów zestawienia przychodów oraz wydatków gminnego funduszu ochrony środowiska i przedstawianie go do zatwierdzenia Radzie;
- udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie;
- prowadzenie publicznie dostępnych wykazów danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie;
- udzielanie pomocy organizacjom ekologicznym w ich działalności;
- opiniowanie programów gospodarki odpadami opracowanych przez wytwórców odpadów niebezpiecznych;
- opiniowanie wniosków o zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów;
- realizacja zadań wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- prowadzenie całokształtu spraw związanych funkcjonowaniem systemu odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy;
- współpraca z Referatem Finansowym w zakresie egzekucji opłat;
- prowadzenie rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych;
- współudział w opracowaniu dokumentów, projektów uchwał i aktów prawa miejscowego oraz stała ich weryfikacja;
- sporządzanie sprawozdań, informacji i analiz dot. gospodarowania odpadami komunalnymi;
- współpraca z organami administracji publicznej, organami ochrony środowiska oraz innymi w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi;
- prowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnej wśród mieszkańców w zakresie gospodarowania odpadami i ekologii;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie gospodarowania odpadami;
- prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków;
- nadzorowanie utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należących do gminy i na innych terenach;
- nadzór nad prowadzeniem zadań powierzonych, dotyczących utrzymania cmentarzy komunalnych i wojennych, wysypisk komunalnych i szaletów publicznych;
- przygotowywanie decyzji zezwalających na usuwanie drzew i krzewów z terenów nieruchomości wraz z naliczeniem opłaty, zwolnieniem od niej, odroczeniem lub wymierzanie kar pieniężnych za samowolne ich usuwanie;
- tworzenie nowych oraz utrzymanie w należytym stanie istniejących gminnych terenów zieleni i zadrzewień;
- realizacja zadań z zakresu gospodarki leśnej na terenach leśnych należących do gminy;
- opiniowanie projektów prac geologicznych;
- wydawanie zezwoleń na utrzymanie psów rasy uznanej za agresywną;
- wydawanie decyzji o czasowym odebraniu zwierząt właścicielowi i przekazanie ich do schroniska;
- prowadzenie rejestru psów niebezpiecznych oraz psów trafiających do schroniska;
- wyłapywanie bezdomnych zwierząt i umieszczanie ich w schroniskach;
- prowadzenie spraw związanych z leśnictwem, łowiectwem;
- udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
2. Przy oznakowaniu spraw Referat Ochrony Środowiska używa symbolu ROŚ.
§ 35. 1. Do zakresu działania Referatu Organizacyjnego należy:
- zaopatrywanie pracowników Urzędu w materiały biurowe i środki czystości;
- utrzymanie porządku i czystości w pomieszczeniach budynków Urzędu;
- zapewnienie obsługi kancelaryjnej urzędu;
- przyjmowanie, rozdział i wysyłka korespondencji;
- prowadzenie rejestru skarg, wniosków i petycji obywateli;
- udział w przygotowaniach wyborów, spisów i referendów;
- zlecanie wykonawstwa bieżących remontów i prowadzenie konserwacji budynku - siedziby Urzędu;
- wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie imprez masowych;
- zarządzanie usługami telefonicznymi;
- prowadzenie i administrowanie BIP;
- prowadzenie strony internetowej Urzędu;
- prowadzenie spraw związanych z prenumeratą czasopism i publikacji;
- prowadzenie rejestru zakupionych dla Urzędu książek i wydawnictw;
- administrowanie i obsługa sieci komputerowej Urzędu;
- opiniowanie przydatności nowych rozwiązań sprzętowych i oprogramowania do wykorzystania
w Urzędzie; - prowadzenie ewidencji oraz opieka i nadzór nad stacjami roboczymi Urzędu oraz oprogramowaniami;
- szkolenie pracowników Urzędu w zakresie wdrażania nowych rodzajów sprzętu i oprogramowania;
- codzienne prowadzenie zapisu kopii zapasowych danych i informacji zapisanych na serwerach Urzędu oraz dbanie o bezpieczne ich przechowywanie;
- zarządzanie dokumentacją informatyczną;
- przygotowywanie standardów i procedur w zakresie informatyki i komunikacji;
- ścisła współpraca z administratorem bezpieczeństwa informatycznego;
- obsługa e-PUAP oraz poczty elektronicznej umig@barlinek.pl;
- zakup sprzętu komputerowego, tonerów i akcesoriów komputerowych na potrzeby Urzędu.
2. Przy oznakowaniu spraw Referat Organizacyjny używa symbolu RO.
§ 36. 1. Do zakresu działania Referatu Oświaty i Spraw Społecznych należy:
- przygotowywanie propozycji dotyczących sieci szkół podstawowych i przedszkoli;
- opiniowanie projektów arkuszy organizacyjnych przedszkoli i szkół podstawowych;
- organizowanie konkursów na stanowiska dyrektorów żłobka, przedszkoli i szkół podstawowych oraz przygotowywanie materiałów niezbędnych do podjęcia zarządzenia Burmistrza o powierzeniu funkcji bez konkursu;
- przygotowywanie propozycji oceny dyrektorów szkół podstawowych i przedszkoli;
- rozliczanie dojazdu, nauki i wychowania dzieci z terenu Gminy w placówkach znajdujących się poza terenem Gminy;
- organizacja bezpłatnego transportu oraz opieki dzieci do i ze szkoły;
- prowadzenie postępowania egzekucyjnego w przypadku niespełnienia obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki;
- powoływanie komisji i prowadzenie spraw związanych z uzyskaniem aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego;
- przedkładanie wniosków o przyznanie odznaczeń dla dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych;
- planowanie remontów w infrastrukturze edukacyjnej;
- dokonywanie wpisu oraz prowadzenie ewidencji żłobków i oświatowych placówek niepublicznych funkcjonujących w Gminie;
- prowadzenie spraw z zakresu udzielania uczniom z terenu Gminy pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym;
- prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem dofinansowania kosztów kształcenia pracowników młodocianych;
- współpraca z placówkami szkolnymi, organizacjami zawodowymi, stowarzyszeniami, klubami, podmiotami gospodarczymi Gminy;
- prowadzenie spraw związanych z kontaktami zagranicznymi;
- prowadzenie spraw związanych z członkostwem gminy w stowarzyszeniach, związkach
i porozumieniach gminnych; - pomoc przy organizowaniu lub współorganizowaniu imprez w Gminie;
- opracowywanie planów, koordynacja współpracy z jednostkami Gminy oraz wykonywanie innych zadań dotyczących strategii promocji, polityki informacyjnej i tworzenia wizerunku Gminy;
- opracowywanie odpowiednich materiałów reklamowych i informacyjnych o Gminie, organizacja udziału Gminy w imprezach wystawienniczych oraz innych przedsięwzięciach promujących Gminę;
- prowadzenie spraw związanych z promocją zdrowia i zdrowiem publicznym;
- prowadzenie spraw dotyczących organizacji pozarządowych;
- prowadzenie spraw związanych z promocją walorów gospodarczych i turystycznych Gminy;
- projektowanie i opracowywanie we współpracy z jednostkami organizacyjnymi Gminy i komórkami organizacyjnymi Urzędu materiałów promocyjnych;
- przygotowywanie propozycji dotyczących uczestnictwa Gminy w targach, wystawach i innych imprezach o charakterze promocyjnym;
- dystrybucja materiałów promocyjnych i ofert inwestycyjnych;
- obsługa medialna i fotograficzna sesji Rady oraz ważnych wydarzeń z życia kulturalnego, społecznego i gospodarczego na terenie Gminy;
- gromadzenie i ewidencjonowanie informacji o zjawiskach społeczno-ekonomicznych dla celów promocji;
- pozyskiwanie sponsorów i partnerów programów promocyjnych;
- Przy oznakowaniu spraw Referat Oświaty i Spraw Społecznych używa symbolu ROS.
§ 37. 1. Do zakresu działania Biura Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych należy:
- prowadzenie spraw związanych z planowaniem i programowaniem pozyskiwania środków zewnętrznych na dofinansowanie zadań realizowanych przez Gminę;
- wyszukiwanie, gromadzenie i rozpowszechnianie informacji o możliwych do pozyskania środkach finansowych z funduszy pomocowych Unii Europejskiej oraz innych programów zagranicznych i krajowych na realizację projektów dostępnych dla Gminy;
- pozyskiwanie, wymiana i przekazywanie informacji niezbędnych do przygotowywania wniosków o dofinansowanie projektów planowanych do realizacji na terenie gminy;
- przygotowywanie wniosków o pozyskanie dofinansowania ze środków zewnętrznych
na projekty realizowane przez Gminę; - nadzór oraz uczestnictwo w procesie prawidłowej realizacji projektów, które uzyskały dofinansowanie pod kątem ich zgodności z wnioskami i zawartymi w tym zakresie umowami;
- przygotowywanie niezbędnej dokumentacji mającej na celu rozliczenie uzyskanego dofinansowania oraz sprawozdań i informacji w czasie oraz po zakończeniu realizacji projektów;
- współpraca oraz doradztwo w kreowaniu projektów i przygotowywaniu wniosków o dofinansowanie projektów z funduszy zewnętrznych realizowanych przez jednostki Gminy;
- prowadzenie ewidencji projektów gminnych współfinansowanych ze środków funduszy zewnętrznych;
- współudział w powstawaniu projektów rocznych i wieloletnich programów inwestycyjnych Gminy w zakresie wykorzystania bezzwrotnej pomocy finansowej;
- udział w monitorowaniu procesu inwestycyjnego na kolejnych etapach realizacji projektów;
- doradztwo oraz szkolenia w sprawach pozyskiwania bezzwrotnej zagranicznej pomocy finansowej dla jednostek organizacyjnych Gminy;
- prowadzenie i koordynowanie działań na rzecz pozyskiwania bezzwrotnej pomocy finansowej, niezbędnej dla rozwoju Gminy.
2. Przy oznakowaniu spraw Biuro Pozyskiwania Funduszy Zewnętrznych używa symbolu FZ.
§ 38. 1. Do zakresu działania Biura Strategii i Planowania Przestrzennego należy:
- prowadzenie procedury formalno-prawnej związanej ze sporządzaniem, zmianą lub oceną aktualności aktów planowania przestrzennego gminy Barlinek;
- wydawanie zaświadczeń oraz wypisów i wyrysów w zakresie ustaleń oraz zasad zagospodarowania przestrzennego przyjętych w aktach planowania przestrzennego gminy Barlinek;
- prowadzenie spraw związanych z tworzeniem, aktualizacją i udostępnianiem zbiorów danych przestrzennych;
- udostępnianie informacji oraz danych i dokumentów z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego gminy Barlinek w rejestrze urbanistycznym;
- wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
- wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego;
- opiniowanie zgodności proponowanego podziału nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego oraz przepisami odrębnymi;
- prowadzenie spraw w zakresie przygotowywania, monitorowania i ewaluacji strategii rozwoju Gminy oraz programów rozwoju i gminnego programu rewitalizacji.
2. Przy oznakowaniu spraw Biuro Strategii i Planowania Przestrzennego używa symbolu BS.
§ 39. 1. Biuro Rady Miejskiej wykonuje zadania związane z obsługą merytoryczną, administracyjną i organizacyjną Rady, jej komisji, klubów radnych, Przewodniczącego Rady oraz udziela radnym pomocy w sprawowaniu przez nich mandatu.
2. Do zakresu działania Biura Rady Miejskiej należy w szczególności:
- prowadzenie rejestru i zbioru uchwał Rady;
- sporządzanie protokołów z sesji Rady i posiedzeń komisji;
- prowadzenie korespondencji wewnętrznej i zewnętrznej Rady;
- uaktualnianie danych w Biuletynie Informacji Publicznej;
- opracowywanie projektów uchwał;
- obsługa administracyjno-organizacyjna sesji Rady, posiedzeń komisji i innych spotkań w ramach pracy Rady;
- przekazywanie uchwał Burmistrzowi, Wojewodzie Zachodniopomorskiemu, Regionalnej Izbie Obrachunkowej oraz do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego;
- przygotowanie do publikacji podjętych uchwał Rady i protokołów obrad Rady w Biuletynie Informacji Publicznej;
- przyjmowanie oświadczeń majątkowych radnych;
- prowadzenie spraw związanych z udziałem radnych w kursach, konferencjach i szkoleniach;
- obsługa dyżurów Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady oraz radnych;
- prowadzenie spraw związanych z przeprowadzaniem wyborów ławników sądowych;
- prowadzenie spraw w zakresie funkcjonowania Młodzieżowej Rady Miasta;
- obsługa udziału radnych w uroczystościach obchodów świąt państwowych i lokalnych.
- Merytoryczny nadzór nad pracą Biura Rady sprawuje Przewodniczący Rady.
3. Przy oznakowaniu spraw Biuro Rady Miejskiej używa symbolu RM.
§ 40. 1. Do zakresu działania samodzielnego stanowiska ds. obsługi sekretariatu należy:
- obsługa kancelaryjno - biurowa sekretariatu Burmistrza;
- prowadzenie bieżącej korespondencji Burmistrza;
- organizacja spotkań Burmistrza, Zastępcy Burmistrza oraz Sekretarza;
- przyjmowanie i wysyłanie poczty e-mail Burmistrza i Zastępcy Burmistrza;
- prowadzenie rejestru zarządzeń Burmistrza;
- prowadzenie rejestru kontroli zewnętrznych;
- prowadzenie rejestru wydanych delegacji służbowych;
- prowadzenie rejestru umów dotyczących korzystania z samochodu prywatnego do celów służbowych;
- prowadzenie rejestru i spraw z zakresu udzielania informacji publicznej;
- opracowywanie projektu budżetu oraz sprawozdań z wykonania budżetu w zakresie prowadzonych spraw.
2. Przy oznakowaniu spraw samodzielne stanowisko ds. obsługi sekretariatu używa symbolu OS.
§ 41. 1. Do zakresu działania samodzielnego stanowiska ds. sołeckich należy:
- nadzór merytoryczny i kontrola nad wykonywanymi zadaniami w zakresie funduszu sołeckiego;
- przyjmowanie wniosków od sołectw;
- prowadzenie sprawozdawczości z realizacji funduszu sołeckiego;
- realizacja zaplanowanych wydatków;
- kontrolowanie ponoszonych przez sołectwa wydatków;
- prowadzenie ewidencji ilościowej i wartościowej oraz książek środków trwałych (wyposażenia) realizowanych w ramach funduszu sołeckiego;
- przekazywanie zadań inwestycyjnych protokołem „Odbioru Technicznego“ do Referatu Finansowego;
- udział w procedurach odbiorowych zleconych zadań z funduszu sołeckiego;
- współpraca z referatami Urzędu w zakresie przygotowania planów finansowych i rozliczeń funduszu sołeckiego;
- inicjowanie szkoleń dla sołtysów z zakresu gospodarowania funduszem sołeckim;
- organizacja i udział w zebraniach sołeckich;
- nadzór nad realizacją przeglądów gwarancyjnych dotyczących działań wynikających z zakresu obowiązków;
- informowanie sołtysów o planowanych terminach realizacji zadań w poszczególnych sołectwach;
- sporządzanie planów zadań realizowanych w trybie zamówień publicznych,
- przygotowanie projektów umów zgodnie z regulaminem udzielania zamówień publicznych;
- przygotowywanie materiałów merytorycznych do przygotowania dokumentacji przetargowej i udział w pracach komisji przetargowej;
- prowadzenie rejestru zamówień publicznych realizowanych w ramach funduszu sołeckiego;
- przygotowywanie projektów uchwał i ich realizacja;
- sporządzanie wniosku o zwrot z budżetu państwa części wydatków Gminy wykonanych w ramach funduszu sołeckiego;
- współpraca z jednostkami pomocniczymi Gminy;
- przekazywanie we władanie jednostkom organizacyjnym Gminy nieruchomości zabudowanych na cele statutowe;
- przekazywanie do Referatu Inwestycji i Dróg bieżących informacji dotyczących
- stanu środków finansowych poszczególnych funduszy sołeckich w zakresie prac remontowo-konserwacyjnych;
- nadzór nad świetlicami wiejskimi i ich wynajmem.
2. Przy oznakowaniu spraw samodzielne stanowisko ds. sołeckich używa symbolu SW.
§ 42. 1. Do zakresu działania samodzielnego stanowiska ds. zamówień publicznych należy:
- prowadzenie postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych;
- uzgadnianie wyboru trybu postępowania oraz właściwej procedury dla zamówień publicznych realizowanych przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu i jednostki organizacyjne gminy;
- przygotowywanie dokumentacji przetargowej;
- monitorowanie przebiegu zamówień publicznych;
- udział w pracach komisji przetargowych;
- nadzór nad postępowaniem wyjaśniającym prowadzonym w wyniku złożonego odwołania
oraz przygotowaniem dokumentów związanych z wniesionym odwołaniem do Urzędu Zamówień Publicznych; - przygotowywanie umów;
- prowadzenie konsultacji w zakresie zamówień publicznych;
- prowadzenie systematycznej współpracy z osobami uczestniczącymi w postępowaniu zamówienia publiczne w zakresie sporządzania dokumentacji oraz planowania i przygotowania postępowań;
- prowadzenie ewidencji przeprowadzonych postępowań o zamówienie publiczne.
2. Przy oznakowaniu spraw samodzielne stanowisko ds. zamówień publicznych używa symbolu ZP.
§ 43. 1. Do zakresu działania samodzielnego stanowiska ds. kadrowych należy:
- prowadzenie spraw osobowych pracowników;
- prowadzenie spraw związanych z planowaniem, ustaleniem prawa i naliczaniem wymiaru urlopów wypoczynkowych, macierzyńskich, dodatkowych macierzyńskich, ojcowskich, wychowawczych, szkoleniowych i bezpłatnych dla pracowników Urzędu;
- prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników Urzędu;
- prowadzenie spraw w zakresie szkoleń pracowników urzędu;
- prowadzenie spraw związanych z organizowaniem staży dla absolwentów, praktyk zawodowych uczniów;
- sprawowanie nadzoru nad terminowością wykonywania badań z zakresu medycyny pracy;
- sprawowanie nadzoru nad terminowością odbywania obowiązkowych szkoleń z zakresu bhp przez pracowników i kierowników komórek organizacyjnych;
- składanie deklaracji do PFRON;
- przygotowywanie analiz dotyczących sytuacji kadrowej;
- prowadzenie spraw związanych ze składaniem oświadczeń majątkowych;
- kierowanie pracowników na służbę przygotowawczą oraz organizowanie egzaminu kończącego tę służbę oraz ślubowania;
- współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie organizowanie robót publicznych oraz staży;
- przygotowywanie dokumentów wymaganych przepisami prawa przy nawiązywaniu i rozwiązywaniu stosunku pracy z pracownikami Urzędu;
- przygotowywanie innych dokumentów kadrowych związanych ze stosunkiem pracy (przeszeregowanie, awansowanie, nagradzanie, nakładanie kar);
- prowadzenie akt osobowych pracowników Urzędu;
- ustalanie uprawnień pracowniczych dotyczących: dodatku za wysługę lat, nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych i rentowych oraz przygotowywanie w tym zakresie stosownych dokumentów;
- prowadzenie spraw w zakresie szkoleń pracowników Urzędu;
- podawanie do publicznej wiadomości informacji z sądów i od komorników;
- prowadzenie rejestru pełnomocnictw i upoważnień burmistrza.
2. Przy oznakowaniu spraw samodzielne stanowisko ds. kadrowych używa symbolu SK.
§ 44. 1. Do zakresu działania samodzielnego stanowiska ds. działalności gospodarczej należy:
- wykonywanie zadań dotyczących ewidencji działalności gospodarczej osób fizycznych oraz innych spraw z zakresu ustaw: prawo przedsiębiorców, o CEIDG i punkcie informacji dla przedsiębiorców,
o cudzoziemcach, o zarządzie sukcesyjnym, o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym; - prowadzenie rejestru wniosków dot. CEIDG;
- udzielanie odpowiednich informacji o przedsiębiorcach zarejestrowanych w CEIDG oraz poświadczanie danych o przedsiębiorcach zarejestrowanych w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Barlinka do 18 listopada 2011 r.;
- informowanie przedsiębiorców o obowiązkach związanych z podjęciem działalności gospodarczej;
- prowadzenie spraw dotyczących licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką;
- prowadzenie spraw wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi;
- prowadzenie ewidencji miejsc noclegowych na terenie gminy.
2. Przy oznakowaniu spraw samodzielne stanowisko ds. działalności gospodarczej używa symbolu DG.
45. 1. Do zakresu działania samodzielnego stanowiska ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz informacji niejawnych należy:
- realizacja zadań związanych z potrzebą natychmiastowego uzupełnienia sił zbrojnych;
- realizacja zadań związanych z planowaniem specjalnym;
- prowadzenie reklamacji od służby wojskowej pracowników Urzędu i radnych;
- nadzór nad organizacją i funkcjonowaniem Stanowiska Kierowania burmistrza;
- organizacja oraz prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru burmistrza;
- prowadzenie ewidencji infrastruktury cywilnej Gminy dla potrzeb obronnych oraz realizacji zadań państwa - gospodarza (HNS-u) w stosunku do wojsk sojuszniczych;
- współdziałanie z WCR w zakresie wspólnych okresowych kontroli (lustracji) nieruchomości, sprzętu i rzeczy ruchomych przeznaczonych na świadczenia rzeczowe na rzecz obrony oraz w zakresie przeznaczenia do służby w formacjach OC pracowników Urzędu i jednostek organizacyjnych gminy;
- współdziałanie z przedstawicielami Sił Zbrojnych RP w zakresie wspólnych szkoleń obronnych;
- organizacja i prowadzenie szkoleń z zakresu spraw obronnych, obrony cywilnej i ochrony ludności;
- zapewnienie skutecznego działania terenowego systemu ostrzegania i alarmowania oraz informowania ludności, a także w zakresie łączności;
- realizacja przedsięwzięć związanych z funkcjonowaniem urządzeń specjalnych i zaopatrzenia w wodę;
- zaopatrywanie formacji OC w sprzęt, umundurowanie i materiały oraz prowadzenie nadzoru i ewidencji w tym zakresie;
- sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem gospodarki magazynowej środków materiałowych i sprzętu obrony cywilnej;
- dokonywanie oceny przygotowania OC;
- monitorowanie, analiza i opracowywanie prognoz dotyczących występowania zagrożeń nadzwyczajnych na terenie Gminy;
- prowadzenie i aktualizowanie bazy danych o siłach i środkach ratowniczych;
- opracowanie planu zarządzania kryzysowego Gminy i jego bieżąca aktualizacja;
- organizowanie szkoleń i ćwiczeń Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
- planowanie cywilne zarządzania kryzysowego;
- współpraca z Państwową Strażą Pożarną, Policją, Siłami Zbrojnymi RP i innymi podmiotami zarządzania i reagowania kryzysowego;
- udział w akcjach ratowniczych;
- organizowanie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej;
- organizowanie ochrony informacji niejawnych podczas ich elektronicznego przetwarzania w systemie teleinformatycznym;
- kontrola ochrony informacji niejawnych;
- okresowe kontrole ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów niejawnych;
- opracowanie planu ochrony informacji niejawnych i jego aktualizacja;
- organizowanie i prowadzenie szkolenia dla pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- sprawowanie nadzoru nad ewidencjonowaniem, przechowywaniem i przetwarzaniem informacji niejawnych;
- opracowywanie instrukcji dotyczących sposobu i trybu przetwarzania informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone" i „poufne" i ich bieżąca aktualizacja;
- przeprowadzenie zwykłych i kolejnych postępowań sprawdzających na pisemne polecenie Burmistrza wobec kandydatów na stanowiska związane z dostępem do informacji niejawnych o klauzuli „poufne";
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania lub cofnięto poświadczenie bezpieczeństwa;
- współdziałanie w trakcie postępowania sprawdzającego oraz w trakcie kontroli ze służbami Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
- prowadzenie spraw dotyczących zgromadzeń.
2. Przy oznakowaniu spraw samodzielne stanowisko ds. obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego oraz informacji niejawnych używa symbolu OC.
§ 46. 1. Do zakresu działania samodzielnego stanowiska ds. kontroli wewnętrznej należy:
- opracowywanie planów kontroli na dany rok budżetowy;
- przeprowadzanie kontroli:
- wewnętrznych w Urzędzie,
- jednostek organizacyjnych Gminy, spółek prawa handlowego, w których Gmina ma więcej niż 50% udziałów,
- innych podmiotów otrzymujących dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań Gminy;
- sporządzanie protokołów z przeprowadzanych kontroli oraz wystąpień pokontrolnych;
- sporządzanie rocznej informacji z przeprowadzonych kontroli;
- współdziałanie z organami kontroli zewnętrznych i audytorem wewnętrznym.
2. Przy oznakowaniu spraw samodzielne stanowisko ds. kontroli wewnętrznej używa symbolu KW.
§ 47. 1. Do zakresu działania audytora wewnętrznego należy:
- wykonuje zadania w Urzędzie oraz jednostkach organizacyjnych Gminy, które nie są zobowiązane do samodzielnego prowadzenia audytu wewnętrznego na podstawie obowiązujących, w tym zakresie przepisów prawa oraz procedur wewnętrznych;
- opracowanie rocznego planu audytu wewnętrznego oraz rocznego sprawozdania z jego realizacji;
- realizacja zadań audytowych, zapewniających, doradczych oraz sprawdzających w Urzędzie i jednostkach organizacyjnych, na podstawie rocznego planu audytu wewnętrznego;
- przeprowadzanie w szczególnie uzasadnionych przypadkach zadań audytowych poza rocznym planem audytu wewnętrznego, na podstawie pisemnej decyzji Burmistrza;
- wspieranie Burmistrza w realizacji celów i zadań poprzez systematyczną ocenę funkcjonującego systemu kontroli zarządczej;
- ocena adekwatności, efektywności i skuteczności kontroli zarządczej w Urzędzie oraz jednostkach organizacyjnych na podstawie przeprowadzonych zadań audytowych;
- prowadzenie dokumentów audytu zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.
2. Przy oznakowaniu spraw samodzielne stanowisko ds. audytu wewnętrznego używa symbolu AW.
Rozdział 4.
Obieg dokumentów
§ 48. 1. Postępowanie kancelaryjne w Urzędzie określa instrukcja kancelaryjna ustalona przez Prezesa Rady Ministrów dla organów gmin i związków międzygminnych oraz odrębne zarządzenie Burmistrza.
2. Ustala się poniższy tryb obiegu dokumentów w Urzędzie:
- przesyłki wpływające przyjmowane są i rejestrowane w Biurze Obsługi Interesantów, które przekazuje całość korespondencji do dekretacji Sekretarzowi;
- Biuro Obsługi Interesantów przekazuje pisma zgodnie z dekretacją do komórek organizacyjnych Urzędu;
- w przypadku błędnej dekretacji jej zmiany dokonuje wyłącznie dekretujący;
- zabrania się przyjmowania korespondencji z pominięciem Biura Obsługi Interesantów, za wyjątkiem wniosków dotyczących ewidencji działalności gospodarczej, które przyjmowane są i rejestrowane bezpośrednio przez pracownika prowadzącego sprawy z zakresu tej ewidencji;
- na każdym wpływającym piśmie zamieszcza się w górnym rogu pierwszej strony (na korespondencji przekazywanej bez otwierania - na przedniej stronie koperty) pieczęć wpływu;
- kierownicy i koordynatorzy zgłaszają do Biura Obsługi Interesantów osoby upoważnione do odbierania korespondencji podczas ich nieobecności;
- osoba odbierająca korespondencję potwierdza swoim podpisem jej odbiór w dzienniku korespondencji przychodzącej;
- pracownik Biura Obsługi Interesantów, na żądanie interesanta składającego pismo, potwierdza jego odbiór na kopii dokumentu;
- pracownik prowadzący sprawy z zakresu ewidencji działalności gospodarczej, na żądanie interesanta składającego wniosek dotyczący Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), potwierdza jego odbiór na kopii dokumentu.
- Zasady postępowania z dokumentami niejawnymi określają przepisy szczegółowe.
Rozdział 5.
Zasady udzielania upoważnień i pełnomocnictw
§ 49. 1. Burmistrz może upoważnić Zastępcę Burmistrza, Sekretarza, Skarbnika, kierowników referatów i jednostek organizacyjnych Gminy oraz innych pracowników Urzędu i tych jednostek do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, wydawania zaświadczeń, podpisywania pism i innych dokumentów wychodzących z Urzędu oraz do jednorazowych czynności w swoim imieniu.
2. O udzielenie upoważnień lub pełnomocnictw do załatwiania w imieniu Burmistrza spraw z zakresu administracji publicznej, w tym do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień, zaświadczeń
oraz innych czynności, a także pełnomocnictw do składania oświadczeń woli w imieniu Gminy mogą występować:
- Zastępca Burmistrza, Sekretarz, Skarbnik;
- kierownicy referatów;
- koordynatorzy biur;
- pracownicy na samodzielnych stanowiskach pracy;
- kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy.
- Burmistrz może upoważnić osoby trzecie do jednorazowych czynności w swoim imieniu.
- Upoważnienie i pełnomocnictwo winno być udzielone na piśmie.
- Rejestr wydanych upoważnień i pełnomocnictw prowadzi samodzielne stanowisko ds. kadrowych.
Rozdział 6
Działalność kontrolna w urzędzie
§ 50. Organizację, zasady oraz tryb przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie stanowi odrębne zarządzenie Burmistrza.
Rozdział 7
Zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu aktów prawnych
§ 51. Akty prawne powszechnie obowiązujące na obszarze Gminy wydają:
- Rada – w formie uchwał, w sprawach określonych przepisami prawa;
- Burmistrz – w formie zarządzeń porządkowych w przypadkach niecierpiących zwłoki, które podlegają zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady.
§ 52. Burmistrz wydaje akty prawne w formie zarządzeń. Zarządzenia te nie posiadają mocy aktów prawa miejscowego.
§ 53. 1. Projekty aktów prawnych opracowuje merytoryczny pracownik zgodnie ze swoim zakresem działania i przedkłada do akceptacji bezpośredniemu przełożonemu.
- Przed przedłożeniem projektu aktu prawnego organom Gminy pracownicy, o których mowa w ust.1 uzgadniają go:
- z Sekretarzem, jeżeli treść aktu prawnego ma wpływ na funkcjonowanie Urzędu;
- ze Skarbnikiem, jeżeli projekt aktu prawnego dotyczy zagadnień finansowych bądź wywołuje skutki finansowe;
- z kierownikami referatów, których zadań dotyczy treść danego aktu prawnego;
- z koordynatorami biur, których zadań dotyczy treść danego aktu prawnego;
- z samodzielnymi stanowiskami pracy, których zadań dotyczy treść danego aktu prawnego.
- Projekt aktu prawnego konsultowany jest z innymi podmiotami, jeżeli zasady współdziałania tego wymagają lub obowiązek ten wynika z przepisu szczególnego.
- Po dokonaniu uzgodnień, projekt aktu prawnego przedkładany jest radcy prawnemu celem zaopiniowania pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadami techniki legislacyjnej.
- Uzgodnione projekty aktów prawnych przedkładane są właściwemu organowi Gminy celem ich podjęcia.
- Podpisane zarządzenia ewidencjonuje się w rejestrze, nadając im numer i opatrując datą. Jeden egzemplarz zarządzenia przechowywany jest w sekretariacie Burmistrza, a pozostałe egzemplarze przekazuje się właściwym komórkom organizacyjnym oraz gminnym jednostkom organizacyjnym do realizacji.
- Podpisane uchwały ewidencjonuje się w rejestrze i przechowuje w Biurze Rady Miejskiej
oraz przekazuje się je właściwym komórkom organizacyjnym oraz gminnym jednostkom organizacyjnym do realizacji.
§ 54. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawnych określają aktualnie obowiązujące przepisy prawne.
§ 55. Opracowując projekty aktów normatywnych należy stosować zasady techniki prawodawczej:
- projekty aktów nie mogą być sprzeczne z prawem,
- projekty nie mogą zawierać postanowień wykraczających poza granice, upoważnienia ustawowego (delegacji prawnej), a także wkraczać w sferę spraw zastrzeżonych do kompetencji innych organów,
- należy unikać zamieszczenia w projekcie postanowień stanowiących powtórzenie przepisów zawartych w innych aktach prawnych wydawanych przez uprawnione organy,
- układ projektów powinien być przejrzysty, a redakcja jasna, ścisła i zwięzła bez zbytecznych zdań pobocznych oraz zgodna z zasadami pisowni polskiej,
- w projektach należy unikać używania obcych wyrazów oraz określeń językowych i zwrotów technicznych niebędących w powszechnym użyciu, jeżeli można posłużyć się określeniem i zwrotem powszechnie stosowanym,
- zawarte w projektach określenia powinny być redagowane w formie bezosobowej (np. zarządza się, ustala się, zatwierdza się, orzeka się itp.),
- dla oznaczenia jednakowych pojęć należy w projektach używać takich samych wyrazów i określeń prawnych, jakie są przyjęte w ustawodawstwie.
§ 56. Akty własne wydawane przez Burmistrza powinny zawierać:
- oznaczenie (np. zarządzenie - numer kolejny w danym roku kalendarzowym łamane na rok);
- datę podjęcia: dzień, miesiąc (słownie), rok;
- określenie zakresu przedmiotowego podlegającego regulacji;
- wskazanie podstawy prawnej;
- treść regulowanych zagadnień;
- ewentualne wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za wykonanie;
- wskazanie aktów ulegających uchyleniu;
- datę wejścia w życie.
Rozdział 8
Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
§ 57. Przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków w Urzędzie odbywa się zgodnie
z postanowieniami Kodeksu postępowania administracyjnego oraz przepisami szczególnymi.
§ 58. 1. Burmistrz i jego Zastępca przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek:
1) Burmistrz w godzinach 800 – 1000 i 1500 – 1630;
2) Zastępca Burmistrza w godzinach 1000 - 1500.
3) Po uprzednim umówieniu Burmistrz przyjmuje interesantów: wtorek w godz. 900-1000, środa w godz. 1400-1500, piątek w godz. 900-1000.
- Sekretarz, Skarbnik oraz kierownicy referatów przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy Urzędu.
- Czas pracy w Urzędzie określa Regulamin Pracy Urzędu Miejskiego w Barlinku.
- Skargi i wnioski powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. O każdym przypadku niezałatwienia sprawy w terminie należy zawiadomić strony, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o prawie do wniesienia ponaglenia.
- Posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę lub wniosek innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi lub wniosku, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień - także o stanie ich rozpatrzenia, najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia ich wniesienia albo przekazania.
- O sposobie załatwienia skargi zawiadamia się skarżącego lub wnoszącego wniosek.
- W razie niezałatwienia skargi lub wniosku w terminie określonym w ust. 4 stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Zgłoszone skargi i wnioski należy załatwiać z należytą starannością, wnikliwie, rzetelnie i terminowo, zgodnie z zasadami określonymi w kpa oraz przepisami szczególnymi.
- Rejestr skarg i wniosków prowadzi się na stanowisku ds. obsługi interesantów.
- Obowiązek zgłoszenia skargi lub wniosku celem jej zarejestrowania spoczywa na pracownikach, do których skarga lub wniosek wpłynęły.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków koordynuje i nadzoruje Sekretarz.
Rozdział 9
Zasady rozpatrywania petycji
§ 59. 1. Zasady rozpatrywania oraz sposób postępowania z petycjami w Urzędzie odbywa się zgodnie z postanowieniami ustawy o petycjach, a w zakresie nieuregulowanym, zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
- Petycje powinny być rozpatrzone bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie trzech miesięcy od dnia ich złożenia.
- W przypadku wystąpienia okoliczności niezależnych od podmiotu rozpatrującego petycję uniemożliwiających rozpatrzenie petycji w terminie, o którym mowa w ust.2, termin ten ulega przedłużeniu, nie dłużej jednak niż do 3 miesięcy, licząc od upływu terminu, o którym mowa w ust.2.
- Rozpatrujący petycję zawiadamia podmiot wnoszący petycję o sposobie jej załatwienia
wraz z uzasadnieniem w formie pisemnej albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej. - Pracownicy Urzędu są zobowiązani do rzetelnego i terminowego rozpatrywania zgłoszonych petycji, zgodnie z obowiązującymi przepisach prawa.
- Rejestr petycji prowadzi się na stanowisku ds. obsługi interesantów.
- Obowiązek zgłoszenia petycji celem jej zarejestrowania spoczywa na pracownikach,
do których petycja wpłynęła. - Rozpatrywanie petycji koordynuje i nadzoruje Sekretarz.
Rozdział 10
Postanowienia końcowe
§ 60. 1. Burmistrz może wydać szczegółowe zalecenia wewnętrzne dotyczące sposobu realizowania postanowień niniejszego Regulaminu.
- Zmiany w Regulaminie mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego nadania.
§ 61. Wykaz komórek organizacyjnych Urzędu i etatów stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
§ 62. Schemat organizacyjny Urzędu stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu.
Lp | Nazwa | Opis | Typ | Rozmiar | Data |